Blaski i cienie chrześcijaństwa średniowiecza w kontekście rozwoju nauk empirycznych.
Temat na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo zawiły, ale wszystko można wytłumaczyć.
Temat na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo zawiły, ale wszystko można wytłumaczyć.
Nauki empiryczne polegają na wyciąganiu wniosków w taki sposób, by uzasadnić jakieś twierdzenie. Jest to definicja bardzo uproszczona, obawiamy się, że aż za bardzo, ale to tylko po to, by dowiedzieć się w jakim temacie się znajdujemy.
W średniowieczu obowiązywała filozofia scholastyka. Polegała ona na podejmowaniu problemu zgodności prawd wiary chrześcijańskiej z rozumem naturalnym. Czyli czy wiarę chrześcijańską można wytłumaczyć w jakikolwiek sposób.
Powstała z potrzeby pełnego zrozumienia tego, w co się wierzy (zgodnie z formułą św. Anzelma z Canterbury: fides quaerens intellectum – wiara szukająca rozumienia).
Została stworzona również metoda scholastyczna polegająca na rozwiązywaniu problemów poprzez racjonalne badanie argumentów za i przeciw.
Podstawowe założenie scholastyki brzmiało następująco:
Dogmaty i prawdy wiary są niepodważalne, można je jednak uzasadnić za pomocą rozumu.
Co ciekawe metody rozumowego dowodzenia oparte były na pismach logicznych Arystotelesa i Boecjusza.
Scholastyka stała się podstawą teologii, czyli nauki o Bogu. Najbardziej znanym filozofem i teologiem scholastycznym był św. Tomasz z Akwinu, który połączył myśl chrześcijańską z arystotelizmem. Wielkim myślicielem średniowiecza, zasłużonym dla rozwoju scholastyki, był także Albert Wielki.
Ze względu na rygorystyczne stosowanie jednego, ustalonego sposobu rozumowania, z czasem scholastyka zdobyła sobie wielu przeciwników. Dziś potocznie "scholastyka" oznacza metodę nauczania polegającą na udowadnianiu z góry przyjętych praw.
To tak tytułem wstępu. Teraz wiadomo jaka filozofia obowiązywała w średniowieczu i jak ona wyglądała. Można teraz pokusić się więc o opisanie tematu który ściśle związany jest właśnie z tego rodzaju filozofią.
Chcemy przybliżyć naszym szanownym Czytelnikom rolę kościoła w edukacji i kulturze średniowiecznej – MECENAT KOŚCIOŁA.
Co to takiego mecenat? Otóż mecenat to opieka wpływowych i bogatych miłośników i amatorów literatury i sztuki nad twórcami. Na ogół wiąże się to z finansowym wspieraniem tych artystów i ich poczynań.
Czyli kościół sprawował pieczę nad ukształtowaniem młodych ludzi. Wszystkie szkoły należały do kościoła, a warto wiedzieć że nauka w tych czasach to rzecz upragniona przez wielu jak i zarazem nie osiągalna dla nich. Dzięki temu kościół był w komfortowej sytuacji, gdyż kierował edukacją, a co najważniejsze ten rodzaj działalności nie był skazany na kapitulację,
Jednym z istotnych wydarzeń było powstanie Państwa Kościelnego w wyniku przekazania przez Pepina Krótkiego papiestwu ziem odebranych w 755 roku Longobardom.
W związku z upadkiem rzymskich instytucji państwowych Kościół stawał się potęgą nie tylko religijną, ale również kulturową, ekonomiczną i polityczną, mającą decydujący wpływ na kształtowanie umysłowości i kultury średniowiecza. Jedność kultury średniowiecznej w znacznym stopniu zależała od wspólnego języka – łaciny. Łacina panowała niepodzielnie jako język szkoły, nauki, religii, dyplomacji i prawa. Była wspólna dla wszystkich wykształconych środowisk zachodniego świata. Szkolnictwo, początkowo w pełni organizowane przez Kościół, z ujednoliconą strukturą oraz programem i metodami nauczania, przyczyniało się do umocnienia umysłowej jedności świata zachodniego.
Po upadku starożytnych szkół retorycznych życie umysłowe wczesnego średniowiecza skupiało się głównie w klasztorach. Dworskie capellae (kancelarie) np. Karola Wielkiego, przyciągały światłe umysły i stanowiły miejsce kształcenia i przygotowywania uzdolnionej młodzieży do pracy dyplomatycznej i pisarskiej.
W kulturze średniowiecznej wytworzyły się także wzorce parenetyczne, silnie związane z chrześcijańską wizją świata: ideał świętego (ascety), rycerza bez skazy oraz sprawiedliwego władcy.
W większych miastach, na podobieństwo rzemieślniczych cechów, powstawały związki (korporacje) mistrzów i uczniów, które dały początek szkołom wyższym. Szkoły te nazywano początkowo studium generale, a potem universitas. Uniwersytety posiadały autonomię – były prawnie niezależne od władz miejskich, miały także wyłączne prawo nauczania i nadawania stopni naukowych w całym świecie chrześcijańskim.
W średniowieczu powstała większość najsławniejszych uniwersytetów europejskich:
Uniwersytet Boloński (ok. 1088)
Uniwersytet Oksfordzki (ok. 1096)
Uniwersytet Paryski (1158)
Uniwersytet w Cambridge (1209, jako organizacja: 1226)
Studium generale w Palencii (1212 lub 1214)
Uniwersytet w Salamance (1218)
Uniwersytet Padewski (1222)
Uniwersytet w Montpellier (1289)
Uniwersytet w Rzymie (1307)
Uniwersytet we Florencji (1321)
Uniwersytet w Pizie (1343)
Uniwersytet w Pradze (Uniwersytet Karola) (1348)
Uniwersytet w Krakowie (Akademia Krakowska) (1364)
Książka pełniła w średniowieczu rolę podstawowego narzędzia pracy i źródła wiedzy. Księgi spisywano głównie w klasztornych skryptoriach, z czasem powstawały w miastach wyspecjalizowane warsztaty kopistów. Oczywiście uniwersytety i kancelarie dworskie nie mogły się bez ksiąg obejść, stąd też je tam kopiowano.
Książki pisane były na pergaminie lub papierze, który pojawił się w Europie około drugiej połowy XII wieku, a rozpowszechnił się zwłaszcza w XIV stuleciu. Książki średniowieczne były bogato zdobione, pojawiały się w nich miniatury, inicjały, bordiury, strony pokrywano ozdobami roślinnymi, motywami zwierzęcymi lub małymi kompozycjami o alegorycznej symbolice. W XV wieku zaczęły się pojawiać książki blokowe lub ksylograficzne (ksylograf). Za sprawą Johanna Gutenberga nadeszła era książki drukowanej.
Rzadkość umiejętności czytania oraz sposób powielenia książek, ręczny i bogate zdobienia, sprawiał że książki miały dużą wartość materialną, czasem wycenianą na kilka wsi.
Charakterystyczną cechą literatury średniowiecznej jest jej szczególne zaangażowanie w kwestie religijne i świeckie, duchowe i społeczne. Literatura służyła określonym celom: pouczeniu i wychowaniu, potępieniu zła i afirmacji dobra, poszerzeniu wiedzy, pokazywaniu wzorców osobowych. Dlatego tak chętnie tworzono zalecane do naśladowania ideały osobowe, np. świętego, rycerza, władcy.
Obok oficjalnego nurtu literatury istniała także poezja "rozrywkowo-prześmiewcza", wymienić należy Powieść o Róży czy cykl "Powieść o Lisie".
UJ (dawna Akademia Krakowska) |
Wejście do budynku uniwersytetu (Uniwersytet Paryski) |
Oprawy starych ksiąg w bibliotece Merton College (Oxford) |
King's College (Cambridge) |
Fasada katedry w Reims, Francja – przykład budowli gotyckiej. Katedry są symbolem średniowiecza |